سرویس های CIP , VIP ,FAST TRACK چه امکانات و خدماتی به مسافر ارائه می دهد؟ 

مراحل ورود مسافر به فرودگاه و پروسه طی شده قبل از پرواز گاها بسیار وقتگیر و پیچیده و خسته کننده است. لذا برای آسایش و راحتی مسافرین تعدادی خدمات خاص تحت عنوان CIP ,VIP  و FAST TRACK ارائه می گردد. در این پست تفاوت این خدمات و ویژگی های هر یک را بررسی می کنیم.

خدمات CIP کدامند؟

  • CIP در پروازهای خروجی (از مبدا تهران -فرودگاه امام خمینی)
    در خیلی از موارد مسافر گمان می کند با صرفا رزرو سی آی پی از درب منزل یا هتل سرویس دهی شروع می شود اما اینگونه نیست خدمات ترنسفر (تاکسی) فرودگاهی می بایست به صورت مجزا رزرو شود. لذا به صرف رزرو CIP خدمات از جایگاه تشریفات یا همان ساختمان CIP مستقر در فرودگاه خدمات رسانی خواهد کرد که شامل: 
    حمل چمدان و بار مسافر از درب خودرو تا قسمت بار
    بازرسی اختصاصی پلیس
    پذیرش مسافر در کانتر اختصاصی
    دریافت کارت پرواز و رسید بار مسافر
    استراحت در سالن اختصاصی بامنظره باند فرودگاه
    اینترنت پرسرعت
    پذیرایی با انواع نوشیدنی وغذاهای ایرانی و فرنگی
    بخش گذرنامه اختصاصی
    به طور خلاصه مسافر با ورود به ساختمان سی آی پی باربر چمدان مسافر را تحویل می گیرد و از بازرسی به مسافر در حمل کمک می کند سپس مسافر در بخش پذیرش مورد استقبال قرار می گیرد و مدارک مورد نیاز شامل بلیط، پاسپورت، ویزا یا مدارک اقامتی کشور مقصد را در اختیار پرسنل قرار می دهد و مسافر بدون معطلی وارد سالن مخصوص مسافران که با فضای شیک و مدرن طراحی شده است می شود در مدتی که همکاران بخش CIP امور اداری مربوط به پرواز را انجام می دهند مسافر در سالن CIP از امکانات موجود استفاده می کند و با پذیرایی با انواع نوشیدنی و غذا میزبانی خواهد شد. همچنین اینترنت، شعبه بانک و غرفه ی صنایع دستی برای استفاده مسافر فراهم است. بعد از انجام مراحل اداری توسط پرسنل CIP کارت پرواز همراه تگ بار و مدارکاقامتی به مسافر تحویل داده خواهد شد و گذرنامه به بخش پلیس برای مهر ارسال خواهد شد و در نهایت در زمان اعلام سوار شدن به هواپیما مهماندار CIP به مسافر جهت عبور از بخش گذرنامه اطلاع رسانی می کند و بعد از عبور از گیت گذرنامه و بازرسی پلیس مسافر با همراهی پرسنل CIP با خودروی اختصاصی تا پای پلکان هواپیما مشایعت خواهد شد.
  • CIP برای پرواز ورودی (به مقصد تهران- فرودگاه امام خمینی)
    بعد از رزرو خدمات CIP مسافری، پرسنل سی آی پی بر اساساطلاعات اعلامی در روز پرواز و ساعت ورود هواپیما در پای پرواز با بورد اسم مسافر یا مسافرین حضور دارند و زمان خروج مسافر از هواپیما با مشاهده اسم، خود را به پرسنل CIP معرفی می کند سپس با خودروی مخصوص CIP از هواپیما تا سالن CIP همراهی می شود به محض ورود در صورتی که مسافر چمدان در قسمت بار داشته باشد به پرسنل اعلام می کند و پرسنل همزمان به بخش بار مراجعه و جهت دریافت چمدان مسافر وارد عمل می شوند و مسافر از بخش گذرنامه عبور می کند و در سالن اختصاصی تا زمان دریافت پاسپورت و چمدان پذیرایی می شود. و در انتها با دریافت چمدان و پاسپورت سرویس مسافر به پایان می رسد. 

خدمات مستقبل و مشایع چیست؟

مستقبل یا استقبال کننده در خدمات CIP به شخصی اطلاق می شود که برای استقبال از مسافر CIP وارد سالن سی آی پی می شود و بابت ورودیه به لانج CIP هزینه ای پرداخت می کند و از زمان ورود مسافر می تواند در لانج حضور داشته باشد تا زمانی که امور اداری مسافر به اتمام برسد و از تمامی امکانات پذیرایی و سایر خدمات موجود در CIP می تواند همانند مسافر استفاده کند. 

مشایع یا مشایعت کننده در خدمات CIP به شخصی اطلاق می شود که همراه مسافر به داخل سالن تشریفات وارد می شود و تا زمان پرواز می تواند در کنار مسافر حضور داشته باشد و از امکانات CIP (شامل پذیرایی و اقامت در لانج) استفاده کند و بابت این خدمات هزینه پرداخت می کند. 

خدمات CIP برای مسافرین زیر مفید است:

  • تجار، بازرگانان، مدیران و رؤسای شرکتها و سازمانهای خصوصی و دولتی
  • مسافرین کثیرالاسفر
  • مسافرین سالمند و ناتوان
  • مسافرینی که برای اولین بار مسافرت می کنند
  • گروه ها و تیم های ورزشی
  • هنرمندان و ورزشکاران
  • مسافرین غیرایرانی خصوصا در ورود و تسهیل در پروسه ی ویزا

 چه اطلاعاتی برای رزرو CIP مورد نیاز است؟ 

در رزرو آنلاین یا آفلاین خدمات سی آی پی موارد زیر مورد نیاز است:

۱.اطلاعات پرواز مسافر بر اساس بلیط شامل

– شماره پرواز
– شرکت هواپیمایی
– ساعت پرواز (در پروازهای خروجی) 
– ساعت ورود (در پروازهای ورودی)
– تاریخ ورود یا خروج پرواز
– مبدا و مقصد پرواز
– اسامی مسافران

دقت داشته باشید در رزرو اطلاعات فوق ضروری است و سایر مشخصات بلیط نظیر شماره بلیط ، کد ملی، شماره پاسپورت و … لازم نیست. 

لیست قیمت خدمات CIP فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)

ردیف شرح توضیحات
۱ هزینه خدمات تشریفات CIP  
۲ هزینه خدمات ویزا  
۳ خدمات به مستقبلین و مشایعت کنندگان  
۴ خدمات ویلچر و خدمات ویژه (LOM)  
۵ خدمات حیوان خانگی برای هر حیوان
۶ سوئیت برای ۶ ساعت یک تخته  
۷ سوئیت برای ۱۲ ساعت یک تخته  
۸ سوئیت برای ۲۴ ساعت یک تخته  
۹ سوئیت برای ۶ ساعت دو تخته  
۱۰ سوئیت برای ۱۲ ساعت دو تخته  
۱۱ سوئیت برای ۲۴ ساعت دو تخته  
۱۲ سوئیت برای ۶ ساعت سه تخته  
۱۳ سوئیت برای ۱۲ ساعت سه تخته  
۱۴ سوئیت برای ۲۴ ساعت سه تخته  
۱۵ خدمات ترانسفر تشریفاتی ولوو  
۱۶ خدمات ترانسفر تشریفاتی کمری  
۱۷ ون فرودگاهی / مکسوس  
۱۸ هزینه خدمات پارکینگ به ازای هر ساعت ورودی دارد
۱۹ هزینه اتاق کنفرانس برای سه ساعت اول
۲۰ هزینه اتاق VIP برای سه ساعت اول

در کنار سرویس CIP در فرودگاه امام، سرویس دیگری تحت عنوان لانژ و فست ترک وجود دارد که این سرویس نیز به مسافرین خدمات ویژه با مقداری تفاوت از CIP ارائه می دهد. این سرویس در ترمینال اصلی واقع شده است و به مسافرین ورودی و خروجی سرویس های خوب و جذابی ارائه می دهد. Fast Track یا Meet & Assist در همه ی فرودگاه های بین المللی سرویسی شناخته شده برای مسافرین است. در هر فرودگاه این سرویس قوانین و مقررات و شرایط خاص خود را دارد برای مثال در اکثر فرودگاه ها مسافرین First  و Business class  می توانند بدون پرداخت هزینه از سرویس فست ترک استفاده کنند یا بر اساس عضویت کارت ایرلاین می توانند از سرویس Fast Track استفاده کنند. همچنین قسمت لانج اختصاصی نیز با امکانات عالی در خدمت مسافرین محترم کلیه ی ایرلاین ها می باشد. در ایران و فرودگاه بین المللی امام این سرویس علاوه بر مسافرین کلاس های بیزینس و فرست ایرلاین های تحت قرارداد به مسافرین اکونومی با پرداخت هزینه ارائه می گردد. به همین دلیل مسافرین می توانند با انتخاب فرودگاه امام خمینی در قسمت رزرو وارد سرویس های فرودگاه امام شوند و با انتخاب سرویس فست ترک و لانج و یا هر کدام به تنهایی خرید خود را انجام دهند.

 امکانات سرویس لانج و فست ترک (LOUNGE & FAST TRACK)

  • ورودی اختصاصی بازرسی پلیس
  • همراهی مهماندار در مراحل اخذ کارت پرواز
  • حمل چمدان و بار مسافر
  • گیت اختصاصی گذرنامه
  • سالن اختصاصی با نمای باند پرواز
  • پذیرایی با انواع نوشیدنی و غذا
  • روزنامه و اینترنت پرسرعت
  • اتاق سیگار اختصاصی
  • اتاق جلسه و بیزینس سنتر
  • سرویس حیوان خانگی
  • سرویس ویلچر
  • ترانسفر شهری با انواع خودرو با هزینه جداگانه

خدمات فست ترک و لانج شامل چه سرویس می شود؟

این سرویس در پروازهای خروجی (از مبدا تهران) به مسافران ارائه می شود و مسافر با مراجعه به سالن اصلی فرودگاه امام درب اول به کانتر مربوطه مراجعه می کند و واچر واران را به پذیرشگر تحویل می دهد و پرسنل به مسافر در حمل چمدان و عبور از بازرسی اختصاصی خارج از صف کمک می کنند سپس مسافر در بخش کانتر دریافت کارت پرواز با همراهی مهماندار چمدان خود را تحویل و کارت پرواز را دریافت می کند بعد از دریافت کارت پرواز مسافر به بخش گذرنامه ویژه ی مسافران فست ترک مراجعه می کند و خارج از صف و شلوغی فرودگاه از این بخش عبور می کند و مهماندار مسافر را بعد از گذرنامه به قسمت لانج ویژه راهنمایی می کند و تا زمان پرواز در لانج مخصوص استراحت می کند و از بوفه ی انواع نوشیدنی و غذا استفاده می کند همچنین بخش نشریات، بیزینس سنتر و اتاق سیگار هم در این قسمت فرودگاه وجود دارد که مسافر می تواند از آنها استفاده کند. و در زمان اعلام سوار شدن به هواپیما با سایر مسافرین از گیت بازرسی عمومی عبور و سوار هواپیما می شود. 

سرویس فست ترک در پروازهای ورودی شامل چه خدماتی است؟

این سرویس برای پروازهای به مقصد تهران (ورود به تهران) ارائه می شود. پرسنل فست ترک در زمان و تاریخ ورود پرواز در وردی درب سالن با بورد اسامی منتظر مسافر هستند و با معرفی مسافر همراه ایشان تا قسمت گذرنامه همراهی می شوند و از قسمت گذرنامه اختصاصی و خارج از صف عبور و به بخش دریافت بار مراجعه می کنند و پرسنل Fast Track به مسافر در دریافت چمدان کمک می کنند و تا درب خروجی و تحویل مسافر به راننده یا استفبال کنند همراه مسافر هستند. لازم به ذکر است در این سرویس، خدمات پذیرایی وجود ندارد. و سرعت عمل در ورود مزیت مهم این سرویس هست. 

خدمات فست ترک در پروازهای خروجی شامل چه مواردی است؟

مسافری که در پرواز خروجی از ایران فست ترک رزرو کرده است با مراجعه به سالن خروجی درب اول کانتر فست ترک خدمات رزرو شده را استفاده می کند. در زمانهای شلوغ خصوصا ایام تعطیلات تابستانی و تعطیلات نوروز این سرویس بهترین راه برای فرار از شلوغی های سالن است. بعد از رزرو خدمات و مراجعه به میز فست ترک مهماندار به مسافر در عبور از بخش اختصاصی بازرسی خارج از صف کمک می کند و همراه مسافر تا کانتر پرواز و تحویل چمدان و دریافت کارت پرواز و تگ بار کمک می کند و سپس مسافر از قسمت گذرنامه ویژه مسافران فست ترک عبور می کند و وارد بخش ترانزیت می شود. 

سرویس های جانبی که ارائه می شود:

تعدادی از مسافران علاوه بر خدمات مسافری به سرویس های جانبی نظیر ویلچر یا خدمات ویژه ، سرویس ویزا (مسافران غیرایرانی) و خدمات حیوان خانگی نیاز دارند که هرکدام هزینه ی مجزایی را شامل می شود. لذا برای رزرو این خدمات به صورت آنلاین و یا آفلاین درخواست خدمات جانبی را ثبت نمایید. 

نکته ۱: این سرویس به صورت مجزا (فقط Fast Track یا فقط Lounge ) نیز قابل استفاده و رزرو است.
نکته ۲ : این سرویس فاقد خودرو در باند فرودگاه می باشد همچنین لانج اختصاصی بعد از قسمت بازرسی گذرنامه واقع شده است.
نکته ۳امکان رزرو ترنسفر فرودگاهی در کنار این خدمات وجود دارد. 

تفاوتcipوvip  چیست؟
 cip وvipاز نظر خدماتی که ارائه می دهند به طور کلی یکسان هستند. VIP به افراد مهم سیاسی گفته می شود، که معمولا خدمات دریافتی یکسانی باCIP  دارند، تفاوت این دو در تامین امنیت برای VIP  است. به طور معمول این امنیت با دوربین های نظارتی، جایگاه های اختصاصی و محافظان شخصی تامین می شود. هزینه خدماتcipبه طور کامل توسط خود شخص پرداخت شده اما درvip  هزینه ها به عهده ارگان یا نهاد خاصی است.

ارسال نظر

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد. همه فیلدها لازم هستند.