به دلیل شرایط آب و هوایی و غذاهای نامناسب دچار گرمازدگی، مسمومیت و بیماری شده و نیاز به مراقبتهای پزشکی دارید.
چمدان خود را در فرودگاه گم کردهاید و نیاز به وسایل ضروری دارید.
کیف خود را گم کردهاید و داروهای شما در آن بوده است. شما نیاز به خرید داروهایتان دارید.
کیف پول و مدارک شما به سرقت رفته است و شما به پول و مدارک جدید نیاز دارید.
به دلیل بیماری یا فوت نزدیکان مجبور به بازگشت از سفر خود هستید.
اینها تنها تعدادی از مخاطراتی هستند که ممکن است در سفرتان با آنها مواجه شوید و در صورت نداشتن بیمه در سفر، مجبور خواهید شد که هزینههای یک درمان جزئی یا یک جراحی کوچک را جبران نمایید که این امر به نوبه خود میتواند هزینههای گزافی را بر دوش شما بگذارد. تفاوتی ندارد که شما یک سفر چند روزه و یا سفری بلند مدت در پیش دارید، بیمههای مسافرتی با آگاهی از تمامی نیازها و مشکلات احتمالی مسافران با مناسبترین هزینه در خدمت شما هستند تا سفری ایمن ، مطمئن و آرام را تجربه کنید. تمام زمانی که شما برای بیمه مسافرتی نیاز دارید 15 دقیقه خواهد بود، پس نگران اتلاف وقت نباشید.
نکته: به یاد داشته باشید که فقط تا لحظهی قبل از خروج از ایران میتوانید خود را تحت پوشش بیمهی مسافرتی قرار دهید و به محض درج مهر خروج بر روی پاسپورت شما، ثبت بیمه مسافرتی برای شما امکانپذیر نخواهد بود.
مزایای بیمه مسافرتی
- پرداخت مستقیم هزینه ها در کشور مبدا و مقصد شما
- عدم نیاز به پرداخت هیچ هزینهای توسط شما در هنگام حادثه
- ارائه پشتیبانی شبانهروزی در هر نقطه از جهان
- پشتیبانی از بیمهشدگان توسط اپراتور فارسی زبان
- عدم محدودیت سنی
- پرداخت هزینه بستری در بیمارستان و معالجات پزشکی
- انتقال بیمه شده به نزدیکترین مرکز درمانی در اثر حادثه و یا بیماری
- ارسال داروهای ضروری
- حواله وجه نقد و …
سوالات متداول دربارهی بیمههای مسافرتی
- هزینههای پزشکی و بستری در بیمارستانهای خارج کشور: اگر بیمه شده در بیمارستان بستری شود هزینه آن تا سقف بیمهنامه یعنی 30.000 تا 50.000 یورو قابل پرداخت میباشد و اگر نیاز به بازگرداندن و یا انتقال به مرکز مجهز داشته باشد شرکت بیمه نسبت به انتقال وی به یک مرکز درمانی مجهز و یا بازگرداندن به کشور محل اقامتش اقدام خواهد نمود و چنانچه اگر شخص بیمه شده نیاز به بستری نداشته باشد شامل 25 یورو فرانشیز خواهد شد.
- جبرن خسارت فقدان چمدان و بار تحویلی به هواپیما: اگر چنانچه در حین ورود شما چمدان و یا مدارک شما مفقود شود پس از گذشت چند ساعت در صورت پیدا نشدن چمدان شما، شما را به هتل برده و بعد از چند روز شما را به کشور مبدا به صورت کاملا رایگان باز میگردانند.
- هزینههای دندانپزشکی: فقط فوریت شامل پرداخت هزینه میباشد و موارد دیگر به هیچ عنوان تحت عنوان شامل خسارت نمیباشند.
چگونه خسارت خود را از بیمه مسافرتی دریافت میکنیم؟
هزینهی جبران خسارات از دو راه به مسافران قابل ارائه است:
یک) به این صورت که مسافران در کشور مقصد با تلفن «کمکرسان» تماس بگیرند که در این صورت هیچ هزینهای در هنگام خسارت پرداخت نمیکنند و شرکت بیمه تمام هزینهها را تقبل خواهد کرد.
دو) اگر به هر دلیلی راه اول انجام نپذیرفت، مسافران تمام خرجهای خود را همراه با فاکتور به شرکت بیمهگر ارائه و خسارت خود را دریافت خواهند کرد.
مدت اعتبار بیمه مسافرتی
مدت بیمهنامه از زمان خروج از کشور و هنگام خوردن مهر خروج بر روی گذرنامه آغاز میشود.
از زمان صدور بیمه مسافرتی، بیمهگذار مدت مشخصی برای خروج از کشور فرصت دارد. این مدت برای بعضی شرکتهای بیمه شش ماه و برای بعضی دیگر تا یک سال است.
بهترین بیمه مسافرتی
همچنین بهتر است این نکته را بدانید که همه بیمههای مسافرتی، سفرهایی که کمتر از 92 روز متوالی باشند را پوشش میدهند. یعنی حتی اگر شما بیمه مسافرتی یک ساله خریداری کنید، باید هر 92 روز به کشور بازگردید، چون از روز 93 ام به بعد دیگر تحت پوشش این بیمه نخواهید بود.
بهترین بیمه مسافرتی ممکن است برای هر فرد با توجه به شرایط سفر و وضعیت وی متفاوت باشد، اما میتوان برای انتخاب آن معیارهایی مثل کامل بودن پوششهای بیمهای، شرایط شرکت کمکرسان، نحوه پرداخت خسارت و … را در نظر گرفت.
بیمه مسافرتی ارزان
یکی از معیارهای مهم در انتخاب و خرید بیمه مسافرتی برای بسیاری از افراد، قیمت و ارزان بودن بیمهنامه است.در بیمه مسافرتی، شرکتهای مختلف بر اساس مدت زمان سفر و همچنین مناطق جغرافیایی گوناگون، نرخهای متفاوتی را ارائه میدهند.البته توجه داشته باشید که ممکن است یک بیمه مسافرتی ارزان، از پوششهای کامل و یا نحوه پرداخت خسارت مناسبی برخوردار نباشد.
محاسبه قیمت بیمه مسافرتی
بیمه مسافرتی بر اساس سه عامل اصلی محاسبه میشود:
- سن مسافر
- مدت سفر
- مقصد سفر
همچنین برای بعضی از مقصدها امکان انتخاب پوشش مالی نیز وجود دارد و این مورد نیز بر روی قیمت بیمه تاثیر خواهد گذاشت.
سن مسافر
سن مسافر به نوعی مشخص کننده میزان احتمال وقوع مشکلات جسمی، میزان سلامتی و همچنین احتمال قرار گرفتن در معرض خطرات مختلف میباشد. به این معنی که هرچقدر سن مسافر بیشتر باشد، مبلغ بیشتری به عنوان حق بیمه پرداخت خواهد کرد.
گروههای سنی تعیین شده توسط بیشتر شرکتهای بیمه به شکل زیر است:
- 0 تا 12 سال
- 13 تا 65 سال
- 66 تا 70 سال
- 71 تا 75 سال
- 76 تا 80 سال
- 81 تا 85 سال
- 86 سال و بیشتر
مدت سفر
هرچه مدت زمان سفر بیشتر شود، هزینه بیمهنامه مسافرتی بیشتر خواهد شد. مدت بیمه مسافرتی به مدت زمانی که قصد سفر دارید بستگی دارد و بر اساس بازههای زمانی ارائه شده انتخاب میشود:
- 1 تا 7 روز
- 8 تا 15 روز
- 16 تا 23 روز
- 24 تا 31 روز
- 32 تا 45 روز
- 46 تا 62 روز
- 63 تا 92 روز
- شش ماهه
- یک ساله
مقصد سفر:
کشورهای جهان توسط شرکتهای بیمه و بر اساس عوامل مختلفی به گروههای چندگانه تقسیم میشوند. اگر در مدت مسافرت تنها قصد سفر به یک کشور را داشته باشید، به آسانی گروهی که کشور مقصد شما در آن قرار دارد را انتخاب میکنید. و اگر قصد مسافرت به چندین کشور را داشته باشید، باید توجه کنید که تمام مقصدهای شما در گروه بیمه خریداری شده قرار داشته باشد.
به صورت کلی هرچقدر محدوده جغرافیایی قید شده در بیمهنامه وسیعتر باشد و کشورهای بیشتری را شامل شود، مبلغ بیمهنامه بیشتر خواهد شد. مثلا محدوده تمام کشورهای جهان گرانتر و محدوده سفرهای زیارتی ارزانتر از سایر مناطق محاسبه میشوند.
سقف تعهدات بیمه مسافرتی
سقف تعهدات بیمه مسافرتی، میزان حداکثر هزینه شرکت برای جبران هزینه درمان یا خسارت مسافر است.
این سقف در بعضی از موارد قابل انتخاب است و خریدار بیمه میتواند بین دو یا چند سقف تعهد حق انتخاب داشته باشد.
شرکتهای کمکرسان بیمه مسافرتی
از آن جایی که شرکتهای ایرانی در خارج از کشور شعبه ندارند، خدمات بیمه مسافرتی خود را از طریق شرکتهای کمکرسان ارائه میدهند. به این صورت که مسافر ایرانی از شرکتهای بیمه داخلی مثل ملت، آسیا، ایران، سامان، پاسارگاد و… یک بیمه مسافرتی خریداری میکند و این شرکتها طی قراردادی با شرکتهای بیمهگر خارجی مثل Reise-Schutz ، Evasan ، SOS ، Allianz و… در ارتباط هستند و حمایتهای پوششی در خارج از کشور را از طریق آنها ارائه میکنند.
همچنین در بعضی سفارتخانهها تنها یک شرکت مشخص جهت صدور ویزا توصیه میشود و مسافران به آن کشور حتما باید بیمه خود را از شرکتی که سفارت معرفی کرده، خریداری نمایند.
بیمه مسافرتی ملت
بیمه ملت یکی دیگر از شرکتهای ارائه دهنده بیمه مسافرتی است که اکثر پوششهای اصلی بیمه مسافرتی را ارائه میدهد.
این بیمه در قالب سه طرح بیمه حوادث مسافران عازم به خارج از کشور، بیمه مسافران ورودی به ایران و بیمه حوادث گروهی تورهای مسافرتی عرضه میشود.
محدودیت سنی بیمه ملت برای این بیمه ۸۵ سال است و فرانشیز آن ۲۵ یورو برای هر خسارت میباشد. شرکت کمکرسان بیمه مسافرتی ملت، شرکت رایزشوتز( Reise Schutz) است. به این معنی که بیمه مسافرتی ملت از طریق این شرکت کمکرسان به بیمهگذاران خود خدمات رسانی میکند.
بیمه مسافرتی سامان
یکی دیگر از شرکتهای ارائه دهنده بیمه مسافرتی، بیمه سامان است که برای ارائه خدمات خود با شرکت کمکرسان بینالمللی Mideast همکاری میکند.
بیمه مسافرتی سامان علاوه بر ارائه پوششهای اصلی، پوششهایی مثل پوشش بیمه سرقت و آتش سوزی منزل در زمان سفر، جبران هزینههای کنسلی سفر و امکان استفاده از آمبولانس هوایی را ارائه میدهد.
از مزایای مهم بیمه مسافرتی سامان میتوان به خدمات 24 ساعته به زبان فارسی و پرداخت مستقیم هزینهها در کشور مقصد اشاره کرد.
نحوه دریافت خسارت بیمه مسافرتی
پرداخت خسارت در شرکتهای کمکرسان به دو روش انجام میشود.
حالت اول:
شرکتهای کمکرسانی هستند که امکان پرداخت خسارت در محل حادثه را دارند. به این معنی که شما باید موقع بروز حادثه، با شماره شرکت کمکرسانی که روی بیمهنامه مسافرتی درج شده است تماس بگیرید و با اعلام نام، شماره بیمهنامه و مدت اعتبار آن، حادثه رخ داده را توضیح دهید. در این حالت شرکت کمکرسان بر اساس حادثه رخ داده اقدامات لازم را انجام میدهد و هزینه خسارت را به صورت مستقیم یا از طریق ارگان مربوطه (مثل بیمارستان و …) به بیمهگذار پرداخت میکند.
حالت دوم :
شرکتهای کمکرسانی هستند که امکان پرداخت خسارت در محل حادثه را ندارند. در این حالت شما باید هزینه خسارت رخ داده را شخصاً پرداخت کنید و بعد از بازگشت به کشور، با ارائه صورت حساب هزینههای پرداخت شده، خسارت خود را از شرکت بیمهگر دریافت کنید.
مدارک دریافت خسارت:
- اصل بیمهنامه مسافرتی
- اصل و کپی گذرنامه
- اصل فاکتورهای پرداختشده
- گزارشهای مربوط به هزینه (گواهی فوت، کپی شناسنامه، گواهی پزشکی بیمارستان و غیره)
هزینهها و خسارتهایی که توسط بیمه مسافرتی پرداخت نمیشود:
- هزینههایی که بیمهشده شخصا و بدون اطلاع و موافقت شرکت بیمه متحمل شود.
- هزینههای مرتبط با بیماری سابقهدار، ابتلای مجدد به بیماری مزمن یا ادامهدار و یا عوارضی که بیمه شده قبلاً از آن آگاهی داشته است.
- موارد ناشی از جنگ، تجاوز نظامی، اعمال دشمنان خارجی، مخاصمات (جنگ اعلام شده یا نشده)، جنگ داخلی، قیام، شورش، تروریسم و عملیات نظامی، بلوا و ناآرامی اجتماعی.
- مباشرت، مشارکت یا معاونت در عمل مجرمانه.
- هزینههای مرتبط با شرکت در مسابقه اسب دوانی، مسابقه دوچرخه سواری و هر نوع مسابقه یا نمایش با وسایل موتوری و شرکت در تمرینات و مسابقات ورزشی حرفهای نظیر کوه نوردی (صعود حرفهای)، هوا نوردی و هرگونه پرواز، غار نوردی، غواصی، ورزشهای زمستانی یا تمرین به منظور شرکت در مسابقات رسمی و یا نمایش و یا هرگونه ورزش و تفریحی که بهطور معمول و معقول خطرناک تلقی میشود.
- تشعشعات هستهای یا هر مورد مربوط به آن.
- زایمان در خلال سه ماه مانده به موعد زایمان و سقط جنین اختیاری.
- هزینههای مرتبط با مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و داروهای روان گردان به استثنای داروهایی که با تجویز پزشک ذیصلاح مصرف شده باشد.
- هزینههای مرتبط با حوادث شغلی و کار.
- هزینههای مرتبط با اختلالات و بیماریهای مادرزادی.
- پیشگیری یا واکسیناسیون.
- هزینههای مرتبط با فیزیوتراپی.
- انرژی درمانی، آفتاب درمانی و درمان به منظور زیبایی، معالجه از طریق چشمههای آب معدنی.
- هزینههای مرتبط با بیماریهای روانی و جنون.
- هزینههای مرتبط با خودکشی و یا اقدام به خودکشی.