Cargo
خدمات بار هوایی

اگر بخواهیم به طور کلی به این سوال پاسخ بدهیم، باید گفت که خدمات بارهوایی زمانی انجام می شود که اشخاص حقیقی یا حقوقی نیاز داشته باشند تا لوازم و یا بار خود را به صورت هوایی بین دو نقطه جا به جا کنند. این خدمات می تواند به به صورت خدمات داخل کشور یا بین المللی انجام شود.
نکته بسیار مهم این است که خدمات بارهوایی را شرکت های هواپیمایی انجام می دهند. در برخی موارد هواپیمایی ها با شرکت هایی که خدمات بار ارائه می کنند قرار دارد بسته و شما به واسطه ارتباط با اینگونه شرکت ها و دفاتر، محموله ها و لوازم خود را ارسال می کنید.
عمدتاً خدمات بارهوایی برای انتقال بار، به کشورهای دیگر صورت می گیرد. بر این اساس با قوانین و شرایطی نیز همراه است. برای درک بهتر از این موضوع و نحوه استفاده از خدمات بار، در این بخش با ما همراه باشید.

انواع خدمات بار هوایی

میزان باری که قرار است به یک مقصد مشخص از طریق مسیرهای هوایی ارسال شود، به ماهیت بار ارسالی و شخص یا اشخاصی که آن را ارسال می کنند، بستگی دارد. بر همین اساس هم خدمات حمل و نقل بار بار نیز تغییر شکل می دهد. از این رو با بهتر است با روش های جابه جایی بارهوایی آشنا شوید.

فریت بار

فریت بار یکی از روش های ارسال بارهوایی است. افرادی که قصد دارند برای مهاجرت به کشور دیگری سفر کنند، نیاز است تا لوازم زندگی خود را نیز به مقصدشان انتقال دهند، فریت بار  برای این اشخاص در نظر گرفته شده است.
مردم می توانند از حداقل 45 کیلوگرم وسیله تا بالای 300 کیلوگرم را به صورت خدمات فریت بار به کشور مورد نظرشان ارسال کنند.فریت بار مزایای زیادی دارد که به چند مورد آن اشاره شده است.
•    ارسال بار بدون حضور مسافر
•    صرفه جویی در هزینه های مهاجرت
•    قابلیت ارسال به کشورهای مختلف
•    کاهش خطر آسیب پذیری لوازم در حمل بارهوایی

کارگو

اگر شرکت ها و بازرگانان بخواهند که انواع و اقسام کالاهای تجاری را از کشورهای دیگر وارد کرده و یا به مقاصد مختلف صادر کنند، می بایست از کارگو استفاده نمایند. پس در واقع کارگو ارسال هوایی برای میزان باری است که ماهیت تجاری دارد.
از آن جایی که ارسال کالای های تجاری به مراتب با چالش های بیشتری نسبت به فریت بار همراه است، هزینه آن نیز بیشتر خواهد بود. عواملی که در قیمت کارگو تأثیرگذار است به شرح زیر می باشد:
•    نوع کالای تجاری
•    وزن بار و اندازه آن
•    مسافت بین دو کشور مبداً و مقصد
•    قوانینی که بین هر دوکشور فرستنده و دریافت کننده وجود دارد
•    شرایط و نرخ شرکت های هواپیمایی فعال در حوزه کارگو

خدمات بار

صرفاً خدمات بار هوایی به ارسال آن متنهی نمی شود. یکی از مهم ترین خدمات، بسته بندی بار هوایی  است. چه برای فریت بار و چه برای کارگو، شرکت های خدماتی می بایست لوازم و کالاهای تجاری را به صورت تخصصی بسته بندی کرده و مهر خود را بر روی محموله ها درج نمایند.
بسته بندی بار هوایی  در دو بخش انجام می شود.
•    بسته بندی اولیه
•    بسته بندی ثانویه

بسته بندی اولیه: هم در روش فریت بار و هم در روش کارگو، لوازم و کالاها باید در بهترین حالت ممکن بسته بندی شوند، تا آسیبی به آن ها وارد نشود. در بسته بندی اولیه، با استفاده از کارتن، کاغذ، مقوا، سلفون، جعبه های پلاستیکی یا چوبی و… بسته بندی می شوند.
بسته بندی ثانویه:  بعد از بسته بندی در مرحله اول به منظور مقاوم سازی و کاهش خطر آسیب پذیری، بار را پالت بندی میکنند. به این ترتیب این وسیله مانند یک محافظ عمل کرده و لوازم به درستی کنار هم چیده می شوند. در برخی موارد، نیز جعبه های چوبی محافظ، برای کالاها ساخته می شود.
عوامل موثر بر هزینه کارگو

حال که دیدیم کارگو چیست و در چه مواقعی مورد استفاده قرار می­گیرد، بهتر است که به عوامل موثر بر کارگو نگاهی بیاندازیم چرا که هزینه در این روش حمل بار به دلایل مختلف، مسئله ­ای مهم محسوب می­شود و درک اشتباه از این مسئله باعث می­شود که میلیون­ها تومان ضرر به شما برسد.

عوامل موثر بر هزینه کارگو

وزن و ابعاد

بدون شک اولین عامل موثر بر هزینه کارگو، وزن کالای شما است که مهمترین آن نیز هست. هر چقدر که وزن کالای شما بیشتر باشد، هزینه کارگو بیشتر خواهد بود و هر چقدر کالای شما سبک­تر باشد، پول کمتری باید برای این نوع حمل بار بپردازید. مولفه دیگری که در هزینه این نوع روش حمل موثر است، ابعاد کالا است. ابعاد نیز اثری مشابه به وزن روی هزینه کارگو دارد. هر چقدر که ابعاد کالای موردنظر شما بزرگتر باشد، هزینه بیشتری باید برای کارگو بپردازید. اندازه کالاها و چگونگی محاسبه ابعاد و تاثیر آن در قیمت در هر شرکت حمل بار هوایی متفاوت است.

فاصله هوایی

عامل مهم دیگری که روی قیمت کارگو اثر دارد، فاصله هوایی بین کشور مبدا و مقصد است. بدیهی است که فاصله هوایی با فاصله زمینی کاملا متفاوت است و دو کشور ممکن است که فاصله زمینی کمی داشته باشند ولی فاصله هوایی آن‌ها به دلیل نبود مسیرهای مستقیم، طولانی باشد و یا حداقل بیشتر از فاصله زمینی باشد. بسیاری از افرادی که در زمینه صادرات و واردات تازه کار هستند، این مسئله را در نظر نمی­گیرند و متحمل ضرر زیادی خواهند شد.

نوع کالا

شاید برای شما سوال که ارتباط نوع کالا با هزینه کارگو چیست. در بسیاری از کشورها قیمت­های متفاوتی برای هزینه کارگو تعیین می­شود. به عنوان مثال کالاهایی که در برابر ضربه حساس هستند ممکن است قیمت بیشتری داشته باشند. این تفاوت قیمت هم ممکن است توسط نهادهای دولتی تعیین شود و هم ممکن است که شرکت­های ارائه دهنده خدمات کارگو چنین تفاوت قیمتی را ایجاد کنند.

قوانین کشور مبدا و مقصد

علاوه بر مسئله مسافت، قوانین کشورهای مبدا و مقصد نیز روی هزینه کارگو تاثیر دارند. به عنوان مثال در برخی کشورها برای همه اجناس مقدار معینی از مالیات برای هر سفر کارگو در نظر گرفته می­شود. در برخی کشورها نیز این تعرفه برای کالاهای مختلف، متفاوت است. هزینه­ های دیگری نیز ممکن است برای این حمل و نقل هوایی در نظر گرفته شود. بهتر است که برای فهم دقیق این مبالغ و آمارها از شرکت­هایی که در این زمینه فعالیت دارند مشاوره بگیرید تا این قیمت­ها را به شما اعلام کنند.

شرکت خدمت دهنده

بدون شک شرکت یا ایرلاینی که قرار است کارگو را برای شما انجام بدهد، یک نرخ به خصوص دارد. برخی از ایرلاین­ها به دلیل سابقه، اعتبار و کیفیت خدمات برند خود قیمت بالاتری نسبت به سایر ایرلاین­ها دارند. بهتر است که پیش از انجام کارگو به میزان بودجه خود نگاهی بیاندازید تا بتوانید بهتر در زمینه انتخاب شرکت خدمت دهنده کارگو تصمیم گیری کنید.