۷ نکته کلیدی درباره نحوه رفتار با گردشگران خارجی در ایران
به نظر میرسد برای رسیدن به یک رفتار استاندارد و خوب با گردشگران خارجی بهتر باشد به عنوان یک شهروند ایرانی این ۷ نکته کلیدی را در صورت مواجهه با گردشگران خارجی در کشورمان رعایت کنیم:
۱- احترام بیش از اندازه ممنوع: بسیاری از گردشگران خارجی که به ایران سفر میکنند از برخورد فوق العاده گرم و پذیرای ایرانیها با خودشان میگویند. البته برخورد گرم و مهربانانه با گردشگران خارجی خوب است، اما به نظر میرسد بسیاری از شهروندان کشورمان در این مساله زیاده روی میکنند؛ مثلا تلاش میکنند خیلی سریع با گردشگر خارجی خودمانی شده و او را به خانه شان دعوت کنند برای آنها چیزی بخرند و یا هزینه خدمات یا کالای دریافتی آنها را بپردازند.
این مساله باعث تعجب گردشگران خارجی میشود و بهتر است زیاده روی در برخورد با گردشگران خارجی را کنار بگذاریم. با آنها مهربان باشیم و در صورتی که نیاز به راهنمایی و یا انجام کاری از ما دارند بی دریغ به آنها کمک کنیم؛ همان طور که این وظیفه را باید نسبت به دیگر هموطنانمان نیز داشته باشیم؛ بنابراین بهتر است در صورت مواجهه با یک گردشگر خارجی که آنها را برای بار اول میبینیم، زیادی “رگ محبتمان باد نکند” و برای مثال آنها را به خانه مان دعوت نکنیم و سعی نکنیم دست در جیب کرده و برای آنها خرج کنیم.
۲- با گردشگران خارجی “سلفی” نگیریم: بسیاری از گردشگران خارجی که به ایران میآیند درباره تجربه سفر خود به ایران میگویند وقتی با شهروندان ایرانی مواجه میشوند حس “سلبریتی” پیدا میکنند؛ چون بارها و بارها از سوی شهروندان ایرانی با درخواست گرفتن عکس سلفی مواجه میشوند!این رفتاری است که متاسفانه بخش قابل توجهی از ایرانیها به ویژه جوانان با گردشگران معمولی خارجی دارند.واقعا چه نیازی است که به محض دیدن یک گردشگر (مخصوصا موبور و چشم آبی) از او درخواست عکس سلفی کنیم؟
آیا ما هم وقتی به یک کشور خارجی میرویم با درخواستی مشابه مواجه میشویم؟این رفتاری است که دون شان یک شهروند ایرانی دارای تمدن و سابقه تاریخی چند هزار ساله است و بهتر است آن را اصلاح کنیم.گردشگر خارجی هم مثل ما یک انسان است و تنها ممکن است زبان و فرهنگ و قیاقه اش با ما متفاوت باشد.
۳- گردشگران را تیغ نزنیم: این همه تحویل گرفتن یک گردشگر خارجی در حالی است که متاسفانه بعضی از شهروندان کشورمان (همانند بسیاری جاهای دیگر دنیا) در مواجهه با گردشگر خارجی قیمتهای بالا میدهند و تلاش دارند به قول معروف او را “تیغ بزنند. “
از تاکسی گرفته تا فروشندگان اجناس و ارایه دهندگان خدمت ممکن است چنین خبط و خطای بزرگی را مرتکب شوند.آنها توجه ندارند که گردشگر دیر یا زود متوجه تیغ زنی آنها خواهد شد و نتیجه این اقدام زشت و غیرانسانی، هم اعتبار کشور را زیر سوال میبرد و هم بر ورودی گردشگران خارجی تاثیر میگذارد.
پیدا کردن نقطه تعادل در مواجهه با گردشگر خارجی است در این است که: نه او را مثل یک سلبریتی حلوا حلوا کرده و روی سرمان بگذاریم و نه عدهای به بهانه خارجی بودن او را تیغ بزنند. “دقیقا نقطه تعادل در یک رفتار استاندارد در برابر گردشگر خارجی، در اهتراز و دوری از این دو رفتار مخرب است.
۴- به زبان اهمیت بیشتری بدهیم: در بسیاری از شهرهای گردشگر پذیر و حتی مناطقی که گردشگران خارجی کمتری دارند بهتر است افرادی که احتمال میدهند با گردشگران خارجی سروکار پیدا کنند، دستکم در حد مکالمات معمول “کارراه بینداز” زبان انگلیسی بلد باشند.
رانندگان تاکسی، فروشندگان بازار، کارکنان فرودگاهها و ترمینال ها، هتلها، رستورانها و دیگر مناطق گردشگر پذیر (موزه و…) بهتر است برای ارتباط موثر و بهتر با گردشگر خارجی زبان انگلیسی بلد باشند.متاسفانه سطح توانایی بسیاری از شهروندان ایرانی در زمینه زبان خارجی (انگلیسی) به دلیل کم بودن ورود گردشگر خارجی و کمی ارتباط با جهان و از همه مهمتر ناکارایی نظام آموزش عمومی، پایین است.
این مساله در غالب اوقات در بدو ورود گردشگران خارجی به کشور به ویژه در زمینه رانندگان تاکسی فرودگاه رخ مینماید. متاسفانه بسیاری از رانندگان تاکسی فرودگاه حتی از یک مکالمه عادی و بسیار ساده با گردشگر خارجی عاجزند در حالی که صنف مربوطه باید آنها را ملزم به فراگیری سطحی متعارف و “کار راه بینداز” برای ارتباط با مسافران خارجی کند.
همچنین در این راستا بهتر است کاسبان اصناف در شهرهای گردشگر پذیر برخی اطلاعات مهم و مفید و مورد نیاز گردشگر خارجی را به زبان انگلیسی در دکان و فروشگاه خود نصب کنند و این گونه ضعف ارتباطی آنها در مکالمه هم تا حدودی پوشش داده میشود.
۵- ابزارهای ارتباطی مثل ” سرویس مترجم گوگل” کافی نیستند: این نکته نباید فراموش شود که ابزارهایی، چون “سرویس مترجم گوگل” هر چند میتوانند مکمل و کمک کننده باشند، اما برای جلب و جذب گردشگر بیشتر و در آمد بیشتر به کشور نیاز به این داریم که شهروندانمان فرهنگ نحوه معاشرت با گردشگر خارجی را بدانند و یکی از مهمترین آنها دانستن اندکی در حد محاوره معمول از یک زبان بین المللی همچون زبان انگلیسی است.
دانستن زبان برای همه شهروندان مفید است، اما برای یک فردی که روزانه ممکن است با گردشگر خارجی در تماس و تعامل باشد، واجب و ضروری است و ندانستن آن یک نقطه ضعف و نقصان جدی است.
این مساله حتی میتواند به نفع کار و کاسبی آن فرد باشد، چون در صورت توانایی ارتباط بهتر با گردشگر خارجی، میتوان جنس بیشتری به او فروخت و بسیاری از گردشگران وقتی میبینند نمیتوانند به درستی با فروشنده کالا و خدمت ارتباط بگیرند از خرید منصرف شده و سعی میکنند جایی را پیدا کنند که بتوانند درباره جزییات کالا یا خدمات خریداری شده اطلاعات بیشتری دریافت کنند و سپس اقدام به خرید کنند.
۶- با گردشگر خارجی “تعارف” نکنیم: فرهنگ “تعارف” در بین ما ایرانیها جا افتاده است؛ اما یک گردشگر خارجی معنای واقعی ” قابلی نداره” را نمیداند؛ چون او شکل رفتار را میبیند و معنای مستتر در پَسِ آن را نمیداند؛ به همین خاطر این مساله ممکن است موجب سوء تفاهم شود.
در مواجهه با گردشگر خارجی اصلا تعارف نکنیم و در همان مرتبه اول قیمت کالا و خدماتی را که ارایه میدهیم به زبان سلیس و روان قابل فهم برای او (ترجیحا انگلیسی و اگر گردشگر عرب بود به زبان عربی) بیان کنیم.
۷- با همه گردشگران فارغ از ملیت و نژاد آنها برخورد محترمانه داشته باشیم: و نکته پایانی اینکه همه گردشگران خارجی فارغ از ملیت شان عزیز و محترم هستند و باید رفتاری یکسان و استاندارد با همه آنها داشته باشیم.
یک گردشگر “موبور و چشم آبی ” اروپایی یا آمریکایی هیچ مزیت بیشتری نسبت به یک گردشگر آسیایی (پاکستانی، عراقی، هندی، چینی و..) ندارد و باید با همه به طور یکسان و استاندارد رفتار کرد.اتفاقا بسیاری از گردشگران آسیایی و کشورهای همسایه شاید به لحاظ اقتصادی در مقایسه با یک گردشگر اروپایی یا آمریکایی پول بیشتری در کشور ما خرج کنند و دلار بیشتری وارد چرخه اقتصاد ما کنند. یادمان باشد بسیاری از گردشگران از کشورهای همسایه و مجاور برای درمان و زیارت وارد کشور میشوند و اتفاقا این دسته از گردشگران به چرخه اقتصاد کشور ما مفیدترند.
بهترین شهرها برای سفر به اروپا در سال 2022
۱. آمستردام، هلند
با ۱۲۵ هزار و ۷۰۰ جستجو در هر ماه
آمستردام شهری رویایی و رنگارنگ با بازارهای قدیمی و خانههای فانتزی است. از پرسهزدن در کافه ها گرفته تا سفر دریایی به گوشهوکنار شهر یا دوچرخه سواری در کوچه و خیابانهای آن؛ یک زندگی رویایی را در این شهر تجربه خواهید کرد.
۲. بارسلونا، اسپانیا
با ۴۳ هزار و ۶۰۰ جستجو در هر ماه
اسپانیا، دومین مقصد محبوب اروپایی برای مسافران در سفر به اروپا است. اگر بهدنبال مقصدی با جاذبههای شهری متنوع و البته ساحلی فراموشنشدنی برای سپریکردن تعطیلات خود هستید، بارسلونا بهترین انتخاب خواهد بود. از قدمزدن در پارک «گوئل» گرفته تا تماشای کلیسای پرابهت «ساگرادا فامیلیا»، یا استراحت در ساحل مرکزی «بارسلونتا»، این شهر برای مسافران با هر سلیقهای گزینهای شگفتانگیز دارد و هرگز حوصلهتان سر نخواهد رفت.
علاوه بر این، برگزاری رویدادهای متنوع فرهنگی و موسیقی مانند «Primavera» در اوایل ژوئن، از دیگر دلایلی است که عاشقان فرهنگ و ادب را به این شهر اروپایی میکشاند.
۳. دوبلین، ایرلند
۴۱ هزار و ۶۰۰ جستجو در هر ماه
خونگرمی و مهماننوازی مردم و بازدید از جاذبههای توریستی ایرلند مانند «مرکز تفریحات گینس»، سفری بهیادماندنی را رقم خواهد زد. اگر میخواهید بیشتر در مورد تاریخ و میراث فرهنگی این کشور بدانید، بازدید از موزه ملی ایرلند را فراموش نکنید.
همچنین برج قدیمی و هفت طبقه «Guinness Storehouse» در قلب شهر ایرلند، از تاریخ آبجوسازی در این کشور میگوید و شما را با داستانها و نحوه صادرات این محصول در گذشته آشنا میکند.
۴. پاریس، فرانسه
۳۹ هزار و ۵۲۰ جستجو در هر ماه
شهر رویایی پاریس، همیشه یکی از محبوب ترین مقاصد برای سفر به اروپا شناخته میشود. تصور کنید در تراس کافهای نشستهاید و همانطور که به چراغهای روشن برج ایفل خیره شدهاید از تعطیلات خود به سبک فیلم «امیلی در پاریس» لذت میبرید.
جاذبههای دیدنی پاریس تمامنشدنی است از «موزه لوور» و گالریهای هنری گرفته تا «مرکز ژرژ پمپیدو» و پیادهروی شبانه در کنار رودخانه سن، پاریس رویای یک سفر عاشقانه و خیالی را برایتان زنده خواهد کرد.
۵. بوداپست، مجارستان
۳۲ هزار و ۵۰۰ جستجو در هر ماه
بوداپست مجارستان، با گنجینهای ارزشمند از تاریخ و فرهنگ و پایتخت اسپا جهان، پنجمین مقصد محبوب مسافران برای سفر به اروپا است. یکی از مهمترین دلایلی که مسافران را به بوداپست میکشاند، بازدید از حمامهای آبگرم آن است. «Szechenyi» بهترین و بزرگترین حمام آبگرم این مقصد توریستی است که با ۱۵ حمام سرپوشیده و ۳ استخر روباز بزرگ از مهمانان استقبال میکند.
اگر به بوداپست سفر میکنید، از بارهای آن در داخل ساختمانهای متروکه قدیمی با نقوش دیواری جذاب دیدن کنید.
۶. رم، ایتالیا
۳۱ هزار و ۳۰۰ جستوجو در هر ماه
اگر عاشق چشیدن طعمهای متنوع پیتزا و پاستا هستید یا میخواهید در آثار باشکوه معماری قرون وسطی غرق شوید، بازدید از شهر رم را از دست ندهید. رم یکی از شهرهای فرهنگی و تاریخی اروپا است که با آمفیتئاتر حیرتانگیز «کولوسئوم»، عرضترین و طویلترین پلکان کل اروپا به نام «پلههای اسپانیایی» و فواره تاریخ «تروی»، بازدیدکنندگان را به سفری تاریخی در سالهای دور میبرد.
۷. پراگ، جمهوری چک
۲۹ هزار و ۸۰۰ جستجو در هر ماه
شهر پراگ را میتوان با میدانهای قرون وسطایی، کلیساهای جامع سبک باروک و گوتیک، قلعهها و پلهای تاریخی به خاطر سپرد؛ شهری رویایی که بهعنوان میراث جهانی یونسکو شناخته میشود و بهدلیل تاریخ گسترده و میراث فرهنگی غنی خود، به قلب قرون وسطایی اروپا معروف است. اگر پراگ را بهعنوان مقصد سفر بعدی خود انتخاب کردهاید، خود را برای بازدید از بزرگترین کلاب اروپای مرکزی آماده کنید.
۸. مالاگا، اسپانیا
۲۵ هزار و ۱۷۰ جستجو در هر ماه
مالاگا، مقصدی توریستی با آبوهوای عالی برای آفتابگرفتن در تابستان است. در سفر به مالاگا، با مجموعهای بینظیر از کافهها، رستورانها و بارهای شگفتانگیز آشنا خواهید شد. همچنین، اگر هنرمند هستید یا به دیدن آثار هنری و کشف رازومرز نهفته در آن علاقهمندید، بازدید از موزه پیکاسو را در سفر اروپایی خود به مالاگا از یاد نبرید.
۹. برلین، آلمان
۲۴ هزار و ۴۰۰ جستجو در هر ماه
برلین، یکی از شهرهای اروپا است که به زندگی شبانه پر جنبوجوش خود معروف است. بارها، برگزاری رویدادهای مختلف و کلابهای باشکوه، تنها برخی از جاذبههای شبانه برلین است که این مقصد را در لیست بهترین شهرهای برای سفر به اروپا قرار داده است.
در کنار لذت از زندگی شبانه، میتوانید با شرکت در تورهای پیادهروی یا گشتوگذار در منطقه «تمپلهوف»، از زیباییهای طبیعی این شهر لذت ببرید.
۱۰. لیسبون، پرتغال
۱۶ هزار و ۳۰۰ جستجو در هر ماه
لیسبون با آبوهوای استوایی، ساختمانهای رنگارنگ، غذاهای خوشمزه و زندگی شبانه پرهیاهو، همه آن چیزی که میخواهید به شما ارائه میدهد. این شهر که در مقام دهم از محبوبترین شهرها برای سفر به اروپا قرار گرفته است، دارای تاریخی غنی از دوران استعمار است و مقصدی عالی برای علاقهمندان به تاریخ شناخته میشود. علاوه بر این، سفر به لیسبون بسیار مقرونبهصرفهتر از سایر شهرهای اروپا برآورد شده است.